Vragen rondom jouw huurwoning of bedrijfsruimte?
Heb je vragen over je huurwoning of bedrijfsruimte en verzorgen wij het vastgoedbeheer? Zoek niet verder! Op deze pagina vind je snel en eenvoudig antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!
Opzeggen
Ik wil mijn huur beëindigen voor afloop van het huurcontract. Is dit mogelijk?
Wij denken graag in oplossingen. Huur je alleen of willen alle huurders eerder vertrekken? Dan gaan wij op zoek naar een nieuwe huurder, totdat deze is gevonden betaal je de huur en je dient wel de makelaarscourtage te voldoen.
Hoe kan ik mijn huur opzeggen?
Een huuropzegging via de email aan beheer@perfectrent.nl is geldig, indien deze ons heeft bereikt. Je ontvangt altijd een bevestiging op je huuropzegging van ons.
Huur je samen met andere hoofdhuurders? Dan is een huuropzegging enkel geldig als deze namens alle hoofdhuurders wordt gedaan.
Wat is de opzegtermijn?
De opzegtermijn van onze woningen is 1 kalendermaand. Dit houdt in dat tussen jouw opzegging en het einde van het huurcontract minimaal 1 volledige maand zit, van de eerste tot de laatste dag van de maand. Zeg je bijv. op 5 maart je huur op, is de opzegging pas geldig per 30 april.
Kan de huur ook opgezegd worden tegen een andere datum dan het einde van de maand?
Officieel kan de huur enkel tegen het einde van de maand worden beëindigd. Wij begrijpen dat dit niet altijd handig uitkomt en gaan daarom ook akkoord met een opzegging per elke andere dag wanneer wij werken (van maandag tot donderdag m.u.v. nationale feestdagen), mits de opzegtermijn in acht is genomen. Wil je bijv. per 15 januari er uit, dien je al voor 1 december te hebben opgezegd.
Hoe moet ik het gehuurde opleveren bij vertrek?
Bij het verlaten van de woning, zorg je ervoor dat deze in dezelfde staat is als toen je er kwam wonen. Dit betekent dat normale gebruikssporen oké zijn, maar dat alles verder netjes en goed onderhouden moet zijn. Dit gaat over dingen die jij als huurder moet onderhouden. Verbeteringen aan het huis? Die mogen blijven, zolang ze het opnieuw verhuren niet lastiger maken.
Als je de huur opzegt, plannen we samen een voorinspectie. Hierbij kijken we wat er eventueel aangepast moet worden voor je vertrekt. Na deze inspectie vertellen we precies wat er van jou verwacht wordt. Je krijgt ook een handige checklist. Zo weet je precies waar je aan toe bent en zorgen we samen dat alles soepel verloopt.
Bewonerswissels
Ik huur samen met mijn partner. Kan ik opzeggen en het contract alleen op naam van mijn partner komen te staan?
Bij meerdere hoofdhuurders kunnen huurders wettelijk gezien enkel gezamenlijk de huur opzeggen. Uiteraard begrijpen wij dat er situaties zijn waar dat niet wenselijk is, zoals bijv. bij een relatiebreuk. Heeft de achterblijvende huurder voldoende inkomen (zie inkomenseis) en zijn er geen overige bezwaren zoals bijv. overlast? Dan stemmen wij over het algemeen in met het uittreden van de andere huurder(s) van de huurovereenkomst. Let op: wij rekenen voor de contractaanpassing en inkomenscheck EUR 302,50 incl. BTW.
Ik wil mijn partner laten intrekken. Wat moet ik doen?
Wij werken hier graag aan mee mits de woning hiervoor geschikt is. Vanwege de wettelijke zorgplicht dienen wij nieuwe bewoners (ook al is het jouw partner) te screenen en afspraken duidelijk vast te leggen. Houd er mee rekening dat wij hiervoor EUR 302,50 incl. BTW rekenen.
Wij zijn woningdelers. Een van de bewoners wil graag verhuizen. Kan dat?
Huur je nu met 2 personen? Dan geldt hetzelfde antwoord als bij bovenstaande vraag “Ik huur samen met mijn partner”.
Huur je met 3 personen of meer en is er een kamerverhuurvergunning? Dan kunnen wij hiermee alleen akkoord gaan indien er een vervangende bewoner wordt aangedragen. Wonen er minder personen dan vergunt, kan de kamerverhuurvergunning namelijk worden ingetrokken. Vanwege de wettelijke zorgplicht dienen wij de nieuwe bewoner uitvoerig te screenen en afspraken duidelijk vast te leggen. Houd er mee rekening dat wij hiervoor EUR 302,50 incl. BTW rekenen.
Huur je met 3 personen of meer en is er geen kamerverhuurvergunning? Dan huren jullie als een duurzaam gemeenschappelijk huishouden. Een wisseling van de bewoners is vaak niet mogelijk zonder in overtreding te zijn met de gemeentelijke regelgeving. Als gevolg moet de hele groep opzeggen. Er zijn uitzonderingen en gezien de gevolgen vergaand zijn voor de overige bewoners beoordelen wij elk geval individueel.
Kan ik de woning tijdelijk onderverhuren in verband met een verblijf in het buitenland?
We beoordelen jouw verzoek voor tijdelijke onderverhuur op individuele basis. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat jij te allen tijde verantwoordelijk blijft voor de woning. We vragen je om de onderverhuur via ons te laten verlopen, inclusief het opstellen van het onderhuurcontract, screenings en inspecties. Houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden zijn, namelijk 10% van de jaarhuur exclusief BTW. Het loont dus pas vanaf een aantal maanden onderverhuur. Neem contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden.
Financieel
Ik kan de huur niet tijdig per de 1e van de maand voldoen. Wat nu?
Wat vervelend dat het financieel tegenzit. Het is belangrijk om dan met elkaar open in gesprek te gaan. Wij spreken graag een betalingsregeling met je af. Door tijdig met ons in gesprek te gaan, hoeven wij de betaalachterstand niet uit handen te geven en komen er voor jou geen extra kosten bij.
De huur wordt middels automatisch incasso geïnd, maar ik had onvoldoende saldo. Wat nu?
Bij onvoldoende saldo op de 1e van de maand kan de huur niet worden afgeschreven. Er volgt daarna geen tweede poging tot incasso. Wij vragen je daarom de huur handmatig te voldoen aan hetzelfde rekeningnummer.
Ik wil graag de huur automatisch laten afschrijven. Hoe werkt dit?
Wij innen de huur graag maandelijks op de 1e van de maand middels automatisch incasso. Zo heb je geen omkijken naar de huurbetalingen. Zorg enkel ervoor dat op de 1e van de maand voldoende saldo op de rekening is. Mail ons naar beheer@perfectrent.nl en wij voorzien je van een formulier voor het automatisch incasso.
Een alternatief is dat je zelf een maandelijks terugkerende betaling inricht bij jouw bank. Dat kan bij vrijwel elke bank in het overboekingsscherm. Bij de ING bank klik je bijv. op de overboekingsdatum en kies je bij frequentie “Maandelijks”. Hoewel de benaming bij elke bank kan verschillen, bieden alle banken een dergelijke functie aan. Nadelen zijn dat je eraan moet denken dit stop te zetten bij een opzegging en de betalingen moet aanpassen bij huurprijsverhogingen.
Wanneer ontvang ik mijn waarborgsom terug?
Wij storten je waarborgsom graag zo snel mogelijk terug. Zijn er geen schades? Dan ontvang je de waarborgsom over het algemeen binnen 2 weken. Is er wel schade welke wij doorbelasten aan jou? Dan ontvang je het restant van de waarborgsom binnen 4 weken terug.
Techniek
Wie is verantwoordelijk voor het oplossen van storingen?
Kijk hiervoor op de pagina Storing oplossen. We lichten toe welke verantwoordelijkheden huurder en eigenaar hebben en hoe je veel storingen makkelijk zelf kan oplossen.
Ik wil graag zaken veranderen in mijn woning. Kan dit?
Veranderingen zijn zonder toestemming van verhuurder mogelijk mits deze tegen geringe kosten ongedaan gemaakt kunnen worden bij vertrek of indien deze de verhuurbaarheid niet schaden. Twijfel je hierover? Vraag het dan van tevoren aan ons. Uitgangspunt is dat je de woning in dezelfde staat moet opleveren als je deze hebt ontvangen. Verbeteringen hoeven over het algemeen niet ongedaan gemaakt te worden bij vertrek.
Ik wil graag gaten boren. Mag dat?
Voorkomen is beter dan genezen. Gaten herstellen is een behoorlijke klus. Je moet pluggen verwijderen, de gaten vullen, na droging glad schuren en daarna de wand sausen vanwege de kleurverschillen. Om je veel herstelwerk bij vertrek te besparen, adviseren wij je om een ophangsysteem te plaatsen in plaats van gaten te boren.
Een dergelijk systeem (bijv. Artiteq) plaats je tegen het plafond aan. Je kan met transparante draadjes zaken als schilderijen en spiegels ophangen. Mits het systeem naar behoren is geïnstalleerd, mag je het over het algemeen achterlaten bij vertrek.
Dubbelzijdige tape zorgt vaak voor schade op het verf- of sauswerk wanneer je het er weer aftrekt.
In de badkamer zijn systemen met zuignappen of bijv. vrijstaand handdoekhouders een goede oplossing.
Wil je een kapstok aan een binnendeur gebruiken zonder gaten te boren? Deze kapstokken worden over de deuren gehangen maar veroorzaken heel vaak krassen op de kozijnen en deuren. Ook deze beschadigingen moeten aan het einde hersteld te worden. Een uitkomst kan zijn om de kapstop aan de zijkant van een van jouw kasten te monteren.
Wil je toch gaten boren in wanden of plafond? Controleer van tevoren met een leidingmeter of er geen elektra/, water/ of gasleiding achter zit.
Denk er ook aan om de juiste pluggen te gebruiken. Klinkt de wand hol als je er op slaat? Gebruik van hollewandpluggen en houdt rekening met een laag draagvermogen. Klinkt de wand massief? Gebruik dan vollewandpluggen.
Er mogen geen gaten in tegels of kunststofkozijnen geboord worden. Deze zijn niet of maar moeilijk te herstellen.
Ik wil graag wanden sausen. Kan dat?
Ja dat is zeker mogelijk. Let er wel op dat indien je voor een andere kleur kiest, de wanden mogelijk weer in originele staat moet opleveren. Dat kan inhouden dat je bij vertrek meerdere malen moet sausen.
Let ook op dat bij het sausen geen schade ontstaat, bijv. middels sausvlekken op plinten, stopcontacten of kozijnen. Deze dient bij vertrek ongedaan gemaakt te worden. Dat kan inhouden dat bijvoorbeeld kozijnen opnieuw gesausd moeten worden.
Wil je een witte wand opnieuw strak witten? Controleer dan eerst welke kleur wit het betreft. Dit kan je bijv. met een kleurwaaier of kleurtester van Flexa doen.
Je hebt volgende meest voorkomende kleuren wit:
Wit – Spierwit (witter kan niet, deze kleur heeft geen RAL code)
RAL9016 – Verkeerswit (iets meer getint dan spierwit)
RAL9010 – Zuiver wit (iets meer getint dan verkeerswit)
RAL9001 – Crème wit (een stuk geliger dan zuiver wit)
Ik wil graag houtwerk schilderen. Mag dat?
Ja dat is mogelijk, mits het geen onbehandeld hout of hout met een (semi)transparante laklaag of vernislaag betreft.
Let er wel op dat wanneer je kiest voor een andere kleur, het houtwerk bij vertrek weer in originele kleur moet worden opgeleverd. Controleer ook of de kleur hoogglans, zijdeglans of mat is.
Let op dat bij het schilderen geen schade ontstaat, bijv. middels vlekken op wanden, plinten, stopcontacten of kozijnen. Deze dienen bij vertrek ongedaan gemaakt te worden. Dat kan inhouden dat wanden opnieuw gesausd moeten worden.
Opzeggen
Ik wil mijn huur beëindigen voor afloop van het huurcontract. Is dit mogelijk?
Wij denken graag in oplossingen. Meestal kunnen wij een regeling treffen waarin wij op zoek naar een nieuwe huurder, de huur betaalt wordt totdat deze is gevonden en je de kosten in voor de wederverhuur betaald.
Ik wil mijn zaak overdragen aan een ander. Is dit mogelijk?
Huurders van winkels hebben de wettelijke mogelijkheid om een indeplaatsstelling aan te vragen. Als voorwaarde geldt dat er een zwaarwegend belang is en de nieuwe huurder voldoende zekerheid biedt. Zekerheid in financiële zin maar ook zekerheid om een behoorlijke bedrijfsvoering te waarborgen (bijv. middels relevante werkervaring).
Ook huurder van andere bedrijfsruimten kunnen een plaatsvervanger aandragen. Wij beoordelen per geval of de kandidaat voldoende zekerheid biedt.
Hoe moet ik het gehuurde opleveren bij vertrek?
Wanneer je jouw bedrijfsruimte verlaat, is het belangrijk dat deze wordt opgeleverd zoals je hem aantrof bij het begin van de huurperiode. Dit houdt in dat normale slijtage door gebruik acceptabel is, maar het pand moet wel goed onderhouden zijn. Dit geldt vooral voor onderdelen waar jij als huurder verantwoordelijk voor bent. Alle verbeteringen die je hebt aangebracht? Die kunnen blijven, zolang ze de aantrekkelijkheid en functionaliteit van het pand voor toekomstige huurders niet belemmeren.
Bij opzegging van de huurovereenkomst organiseren we een voorinspectie. Tijdens deze inspectie beoordelen we samen wat er eventueel moet worden aangepast of hersteld voordat je het pand verlaat. Na deze inspectie ontvang je van ons duidelijke instructies en een checklist, zodat je precies weet wat er van je verwacht wordt. Zo zorgen we er samen voor dat de overgang soepel en zonder problemen verloopt.
Techniek
Welke onderhoudsverantwoordelijkheden heeft verhuurder?
Bij bedrijfsruimtes wordt vaak gekozen voor een casco verhuur. De verhuurder is verantwoordelijk voor het casco, dat wil zeggen de schil van de (daken, gevels, fundering) en de huurder voor alles wat zich achter de schil bevind. Of een bedrijfsruimte casco is verhuurd staat in de huurovereenkomst vermeld.
Winkels conform artikel volgens artikel 7: 290a BW worden over het algemeen casco verhuurd.
Kantoren en overige bedrijfsruimtes volgens artikel 7:230 BW worden ook vaak casco verhuurd. In de huurovereenkomst en het opleverrapport staat vermeld als er zaken buiten het casco tot het gehuurde behoren waarvoor verhuurder verantwoordelijk is. Het gangbare model huurovereenkomst van het ROZ regelt in artikel 11 van de algemene bepalingen voor wie welke kosten komen.
Indien onderhoudskosten voor jouw rekening komen en het voorzieningen in het gehuurde betreft mag je zelf een onderhoudspartij inschakelen. Mocht je toch ons benaderen en komen de kosten voor jouw rekening, denk aan een verstopping, lekkend sifon of defect hang- en sluitwerk, belasten wij de kosten door middels de servicekostenafrekening of eenmalige doorbelasting.
Welke verantwoordelijkheid heeft de verhuurder met betrekking tot de Arbowet?
De verantwoordelijkheid om aan de strenge Arbowet richtlijnen te voldoen ligt, behoudens afwijkende afspraken, bij de huurder. De verhuurder kan wel worden gehouden om aan de vereisten in het bouwbesluit te voldoen. Het bouwbesluit is vaak minder streng dan de Arbowet, denk bijvoorbeeld aan de ventilatienormen. Eventuele aanpassingen aan het gehuurde die niet noodzakelijk zijn uit het bouwbesluit komen dan ook voor rekening van de huurder.
Ik wil zaken aanpassen in het gehuurde. Mag dat?
Je mag jouw bedrijfsruimte aanpassen naar je eigen wensen. Houd wel rekening met een aantal zaken:
- De aanpassingen zijn in lijn met wet- en regelgeving. Denk bijv. aan brandveiligheid of een vergunningsvereiste bij aanpassingen van de gevel.
- Je bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud en verplichte keuringen van de door jou aangebrachte voorzieningen.
- Verbeteringen van het gehuurde die de verhuurbaarheid niet schaden en in lijn zijn met de wet een regelgeving hoeven vaak niet ongedaan gemaakt worden.
- Overige veranderingen moeten bij vertrek ongedaan gemaakt worden, tenzij wij bepalen dat de veranderingen mogen blijven.
- Veranderingen aan de buitenzijde van het gehuurde moeten altijd van tevoren goedgekeurd worden door ons.
Financieel
Ik kan de huur niet tijdig per de 1e van de maand voldoen. Wat nu?
How annoying that things are going against us financially. It is important to have an open discussion then. We would be happy to agree a payment schedule with you. By talking to us in good time, we do not have to hand over the payment arrears and there will be no extra costs for you.
De huur wordt middels automatisch incasso geïnd, maar ik had onvoldoende saldo. Wat nu?
Bij onvoldoende saldo op de 1e van de maand kan de huur niet worden afgeschreven. Er volgt daarna geen tweede poging tot incasso. Wij vragen je daarom de huur handmatig te voldoen aan hetzelfde rekeningnummer.
Ik wil graag de huur graag automatisch laten afschrijven. Hoe werkt dit?
Wij innen de huur graag maandelijks op de 1e van de maand middels automatisch incasso. Zo heb je geen omkijken naar de huurbetalingen. Zorg enkel ervoor dat op de 1e van de maand voldoende saldo op de rekening is. Mail ons naar beheer@perfectrent.nl en wij voorzien je van een formulier voor het automatisch incasso.
Een alternatief is dat je zelf een maandelijks terugkerende betaling inricht bij jouw bank. Dat kan bij vrijwel elke bank in het overboekingsscherm. Bij de ING bank klik je bijv. op de overboekingsdatum en kies je bij frequentie “Maandelijks”. Hoewel de benaming bij elke bank kan verschillen, bieden alle banken een dergelijke functie aan. Nadelen zijn dat je eraan moet denken dit stop te zetten bij een opzegging en de betalingen moet aanpassen bij huurprijsverhogingen.
Wanneer ontvang ik mijn waarborgsom terug?
Wij storten je waarborgsom graag zo snel mogelijk terug. Zijn er geen schades? Dan ontvang je de waarborgsom over het algemeen binnen 2 weken.
Is er wel schade welke wij doorbelasten aan jou? Dan ontvang je het restant van de waarborgsom binnen 4 weken terug onder aftrek van de herstelkosten.
Last van een storing?
Maak je geen zorgen, want we staan klaar om je te helpen. In deze gids delen we handige tips en eenvoudige stappen om veelvoudig voorkomende storingen op te lossen.